menjadi telur rebus?

see...aku dah cakap.
that'd be the only entry for april. hehe
betapa malasnya aku nak mengupdatekan blog kesayangan aku dgn cerita terkini lagi sensasi.
actually too many things happened lately and sure i have to admit most of them are about my work, my job and what so-called career.
i'm in the middle of the field right now, waiting to be kicked, dribbled and passed between the players without knowing when will i hit the goal.
sampai satu tahap aku pun sendiri dah jadi lali pulak and losing the grip on my mission. terlalu banyak cerita yg melemahkan semangat aku dan aku pula jenis sensitif sgt...memang silap besar lah...sumpah seranah, maki semua tu jgn cerita la...mailbox zam,kasim, koko, harris n few more friends memang x penah lekang dari cerita-cerita tak puas hati aku.
tak putus-putus diaorg advice aku supaya sentiasa bersabar..tapi aku still macam nih juga.
but sure, i'm glad as they've been with me this far, even criticising aku nye perangai, but they've been giving me a lot of support.
they're the people who make me feel not alone riding the bike.
somehow, bila aku fikir balik dah terlalu banyak perkara mengenai diri aku berubah. teringat parveen's quote ' where's the angelic boy i knew back in permata?'.
and aku realize how much aku dah berubah jadi gile dan agresif sebegini.
tangan tak lekang menyumpah seranah org-org yg kacau daun dan cuba menafikan apa yg aku rasakan hak aku. etc.
agresif. kassim penah cakap kat aku ' kalau tengok e-mail yg aku antor kat senior manager tu, sure org tak percaya aku yg tulis. muka baik..hehe'.
proton kate - dare to change. yeah rite!
bila renung betul-betul aku teringat pulak ceramah dr noraini hashim yg aku dgr tahun lepas masa menghadiri satu majlis utk adik aku yg ambil pmr tahun lepas. ada 3 jenis manusia.
bila berdepan dan mengharungi cabaran etc. ada yg seperti biji kopi, ada yg jadi seperti lobak dan ada yg jadi seperti telur, bila direbus dgn air panas.
air panas mewakili cabaran, manakala ketiga-tiga benda yg aku sebut tadi tu mewakili sifat atau karakter manusia itu sendiri. dan masa nih aku rasa aku dah jadi macam telur.
asalnya sifat telur adalah lembut i.e. cair etc. but bila dimasukkan dalam air panas, telur akan jadi keras.
kata dr noraini sama seperti manusia, pada mulanya kita bersifat lemah-lembut etc. , but apabila cabaran dtg. ..cabaran mengubah manusia menjadi agresif, keras etc.
ada yg jadik lobak...bersemangat, keras etc. pada mulanya..tapi bila kena rebus..jadi lemah etc.
macam mana nak jadi biji kopi? bila kena air panas, biji kopi itu yg merubah cabaran/sifat air panas itu sendiri...arghhh...andaian.
so camno...aku dah jadi telur rebus ...life must goes on. yg menanti kat depan adalah hari-hari baru yg sentiasa penuh dgn cerita sendiri.
kata ewan dan nicole dalam moulin rouge ' come what may!'...

Popular Posts